NEWS ARCHIVES REVIEWS INTERVIEWS VIDEOS GUESTBOOK CONTACT
Top Picks





Jayda
King Of The Block
Goodfella Records (2005)
good good good good good


Recommended reviews

01. My Pain f. AP.9
02. The Hood Is Ours f. P. Fame & Low G
03. King Of The Block
04. Whoever Want It f. Lavish D & Joe Nutt
05. California Hustle
06. We Gonna Get You f. Lavish D
07. 1-2-3
08. Can You Feel Me
09. Walk With Me f. K. Geeta & GP The Beast
10. Nor Cal & So Cal f. Game & Lil Quay
11. The Whole Wide World
12. Hotel Kali f. Big Famous
13. Triple Threat f. K. Geeta & San Quinn
14. Nobody f. K. Geeta & Big Famous
15. Just Thoughts
16. GF Bitch f. P. Fame, Lil Famous, Lil Hollywood, Keez, K. Geeta, Lavish D, Lil Darrelle & Joe Nutt


English review

Apparently we had to wait for a couple of years for Young Jayda not to be "young" anymore and to release his second solo album; simply as "Jayda". The scenario hasn't changed, as the artist still represents southern Sacramento, Valley Hi, and is a part of a vital record label with a solid infrastructure: Goodfella Records. I say vital, because not that long ago we received a compilation "The Fellaship Conspiracy" and Big Famous solo; in 2005 there's still Jayda and AP.9 collaboration yet to come.

If you had an opportunity to listen to the debut solo from a few years back, then I can assure you that you'll get another dosage of a solid rap. Jayda hasn't changed his style; he still has a young, yet definite voice and determined flow that once may seem to be agressive, the other time filled with sorrow. I really liked this duality as it depicts the reality we're living in. On the one hand we criticize the evil amongst us, but on the other hand we're quick to sin for our own gain (or at least to avoid danger). This simple schema describes - in general obviously - the lyrical side of "King Of The Block". We get tracks like "The Hood Is Ours", "We Gonna Get You" or the title one that are clearly glorifying violence, filled with threats and bragging. On a contrary you'll also hear the slower-paced ones, with more serious messages: "My Pain", "Can You Feel Me" or finally "The Whole Wide World" that is condemning the USA policy. You won't feel any disharmony when a calm "Walk With Me" is followed by a lively "Nor Cal & So Cal", because all the tracks perfectly fit together. There are far more slower-paced cuts with RnB choruses on this one than on the debut solo. Jayda proves that no matter the music he can record a very decent verse to it. He didn't however come up with any club type shit, but it's all good since I'm afraid it would spoil the overall feel. Jayda is accompanied by a bunch of people representing Sacramento, mostly affiliated with the Goodfella Records. These guest appearances all come correct (with an exception of Lil Quay that - in my opinion - doesn't sound good). I'd like to mention that production plays an important part. Razor Sharp (11) and Keez (5) created a brilliant music rich in untypical samples thanks to which it's really easy to memorise the hooks and whole songs themselves. Generally, I'm really impressed with the album in all aspects. On top of that skillful features encourage the listener to await their solo debuts. I definitely recommend this cd to all west coast rap fans.

Polish review

Widać parę lat należało zaczekać, by Young Jayda przestał być "młody" i w końcu wydał swój drugi solowy album; już pod ksywką tylko "Jayda". Sceneria się nie zmieniła, gdyż artysta wciąż reprezentuje południowe Sacramento, dzielnicę Valley Hi, i przynależy do prężnej wytwórni z solidnym zapleczem: Goodfella Records. Mówię prężnej, gdyż jeszcze nie tak dawno temu dostaliśmy składankę "The Fellaship Conspiracy" i solo Big Famous, a w 2005 roku wyjdzie również kolaboracja Jayda & AP.9.

Jeśli mieliście okazję słyszeć porządne debiutanckie solo sprzed paru lat, to mogę was zapewnić, że dostaniecie kolejną solidną dawkę rapu. Jayda w ogóle nie zmienił sposobu rapowania; nadal prezentuje młody acz stanowczy głos i zdecydowany flow, z którego raz zionie złością, innym razem przebija smutek. Podoba mi się ta dwoistość albumu, przedstawiająca w zasadzie rzeczywistość, w jakiej żyjemy. Z jednej strony krytykujemy otaczające nas zło, a z drugiej sami jesteśmy w stanie je popełnić dla osobistych korzyści (względnie dla uniknięcia zagrożenia). I w ten jakże prosty schemat wpisuje się, bardzo ogólnie rzecz jasna, tematyka "King Of The Block". Otrzymujemy kawałki pokroju "The Hood Is Ours", "We Gonna Get You" czy też tytułowego, jawnie pochwalające przemoc, pełne pogróżek i przechwałek. Kontrastują z nimi te spokojniejsze, a zarazem niosące niegłupie przesłanie "My Pain", "Can You Feel Me" czy też w końcu nawet takie krytykujące politykę USA jak "The Whole Wide World". Nie odczuwa się jakiegoś dysonansu, gdy po stonowanym "Walk With Me" następuje zdecydowanie ostrzejsze "Nor Cal & So Cal"; zadbano o to, by kawałki tworzyły spójną całość. Zdecydowanie więcej tutaj piosenek o wolniejszych tempach i śpiewanymi refrenami niż na poprzednim solo. Jayda pokazuje, że bez względu na klimat potrafi się w niego pięknie wpasować i nagrać kawał dobrego rapu. Co prawda nie urzekł nas imprezowymi utworami, ale to tylko świadczy o nim dobrze, bo obawiam się, iż mogłoby to popsuć atmosferę płyty. Chłopakowi towarzyszy zgraja ludzi z Sacramento, w ogromnej większości przypadków powiązana z Goodfella Records, która także odwala dobrą robotę (jedynie Lil Quay nie przypadł mi do gustu). Chciałbym położyć duży nacisk na zasługę produkcji. Sprawdzony skład, a mianowicie Razor Sharp (11) i Keez (5), stworzył wyśmienitą dla ucha muzykę, przepełnioną nietypowymi smaczkami, za pomocą których niezmiernie łatwo zapamiętuje się refreny oraz rozpoznaje piosenki po zaledwie kilku dźwiękach. Generalnie jestem pod bardzo pozytywnym wrażeniem albumu w zasadzie we wszystkich aspektach. Poza tym dopracowane zwrotki gości zachęcają do oczekiwania ich debiutanckich krążków. Zdecydowanie polecam fanom rapu z zachodniego wybrzeża.


Written by: BayUndaground staff
Name:
Comment:
Comments (0):
Sorry, no comments yet.

Made by KhameNei & LethaFace
All rights reserved. Nothing may be used without our permission.