NEWS ARCHIVES REVIEWS INTERVIEWS VIDEOS GUESTBOOK CONTACT
Top Picks





Brown Skin Artists
Street Stories
Criminal Records (2005)
good good good half good


Recommended reviews
More recommended reviews

01. Intro (skit)
02. Livin' The Life
03. Barrio Funk
04. Down To The Corazon
05. Street Stories
06. Bago's Hyped - Mr. Bago
07. S.O.S.
08. Motavation
09. Paddywagon Crussin'
10. I Bust Raps
11. Blam!
12. Tremenda Booya
13. Both Sides Of The Bay f. Mr. Kee & Duke Shisty
14. Down To The Corazon (remix) - Dos XX


English review

Brown Skin Artists is a Latin duo out of Berkeley made of Big Chuco and Mr. Bago. Their debut project called "Barrio Funk" was originally released by Chingazo Records in 1992 and was available only locally on tape. We're not used to review a cassette material, so that's why this article will refer to "Barrio Funk"'s re-edition from 2005. The new version with a new title - "Street Stories" - was refreshed by Criminal Records, a well known San Jose label. They put BSA music on a cd and threw two additional tracks in the end of the album. The bonus songs include "Both Sides Of The Gate" taken from Big Chuco's "Lifestyles Of A Young Veterano" and "Down To The Heart" from Mr. 21's solo "Devil's Advocate".

Reaching for "Street Stories" you'll have to know that its content has that typical old school sound with a clearly audible Latin tunes. Early 90's was the time when both Chuco and Bago were teenage emcees and you can hear that in their voices. Don't get fooled by the young age though, as B-Town artists are really professional. What's more, lyrically they're very mature and brought us a nice set of rough and tough stories from the 'jects. Their voices match one another and fit to the music background well, yet they're missing a little bit of charisma and passion. The vocal sounds properly, but in my opinion it is just too flat. The ambiance of the album is yet achieved mainly by the production and Latino flavor. The music itself doesn't really sound that old, as the archaic taste can be barely found only on a few cuts, like on "Bago's Hyped". The rest of the original material is very fresh and includes distinct bass lines, which is usually the main part of production. There are of course instrumental loops, but it seems like they vanish in the strength of the drum hits. More often than not we'll hear slower tempo, which stands out in the tracks like "Livin' The Life", "Barrio Funk", "Street Stories" or "Motivation". What I found interesting was the production credits. Almost the whole music was created by Nick Peace of Million Dollar Dream, who was supported by DJ Beto and also by Tekpot on "Down To The Corazon" remix. "Barrio Funk" is a great piece of a solid old school rap, which still sounds fresh, even though some of you might find it monotonous. Nonetheless you should check out Brown Skin Artists and appreciate their effort as what they achieved in such a young age, at such early time for Latin rap, is a great success. Today there are people who consider "Barrio Funk" / "Street Stories" a classic and a pioneer project in the Latin SJ rap scene.

Polish review

Brown Skin Artists to duet dwóch Latynosów z Berkeley, który tworzą Big Chuco i Mr. Bago. Omawiany projekt wyszedł oryginalnie w roku 1992 pt. "Barrio Funk" i był dostępny jedynie lokalnie, a w dodatku tylko na kasecie. Z uwagi na fakt, że nie mamy w zwyczaju recenzować albumów z taśmy, niniejszy tekst odnosić się będzie głównie do reedycji z roku 2005, która ukazała się już na krążku z nowym tytułem - "Street Stories". Stare wydanie od Chingazo Records odświeżyła znana wytwórnia z San Jose - Criminal Records - która dorzuciła na koniec dwa dodatkowe utwory - "Both Sides Of The Gate" (z płyty Big Chuco "Lifestyles Of A Young Veterano") oraz remix piosenki "Down To The Heart" w wykonaniu Mr. 21'a i Traficante (zapożyczony z albumu Mr. 21'a "Devil's Advocate")

Sięgając po krążek "Street Stories", musicie wiedzieć, że jego zawartość to mocno oldschoolowe melodie z wyraźną nutą latynoskich brzmień. Zarówno Chuco jak i Bago byli w owym czasie nastoletnimi emcee, co wyraźnie słychać w ich głosach. Nie dajcie się jednak zwieść ich wiekowi, gdyż rap chłopaków z BSA brzmi całkiem profesjonalnie. Co więcej, lirycznie i klimatycznie duet zaprezentował cięższe tematy i opowiedział niebanalne historie z ulicy. Raperzy faktycznie najwięcej przekazują w swoich słowach, czego nie można powiedzieć o emocjach, których trochę mi zabrakło. Wokal jest poprawny technicznie i udany pod względem treści oraz rymów, ale jego barwa wydaje się być wyblakła. Album sporo jednak nadrabia zaskakującym klimatem, który tworzą przede wszystkim naleciałości starej szkoły i nurtu latynoskiego. Muzyka raptem w "Bago's Hyped" zabrzmiała naprawdę staro i dały się we znaki archaiczne dźwięki. Pozostałe podkłady posiadają natomiast oryginalne, wciąż świeże sample, które klasyfikują się do grupy typowo ulicznego rapu. Najczęściej towarzyszyć będą nam ciężkie uderzenia basów grane w ospałych tempach oraz wkręcające, acz proste melodie. Dowodem czego mogą być m.in. "Livin' The Life", "Barrio Funk", "Street Stories" i "Motivation". Sporym zaskoczeniem jest osoba odpowiedzialna za prawie wszystkie bity. Produkcją mianowicie zajmował się Nick Peace z obozu Million Dollar Dream, a pomagali mu DJ Beto oraz Tekpot w remiksie. "Barrio Funk" to kawał porządnego oldschoolu, który wcale nie brzmi tak staro, choć patrząc z perspektywy lat, jego melodie mogą wydać się monotonne. Niemniej jednak należy docenić pracę brązowoskórych artystów, którym udało się w tak młodym wieku i w tak wczesnym okresie historii latynoskiego rapu nagrać własny album. Dziś niewątpliwie można uznać go za pionierski w swojej klasie.


Written by: lethaface
Name:
Comment:
Comments (0):
Sorry, no comments yet.

Made by KhameNei & LethaFace
All rights reserved. Nothing may be used without our permission.